donderdag 22 januari 2015

Kom hier dat ik u kus

Dat het ook gaat om alles wat niet gezegd wordt, dat vind ik denk ik het allermooiste aan dit boek.
Als lezer begrijp je de hoofdpersoon, die je eerst als meisje leert kennen, een meisje dat zorgt voor haar familie, dat zelf geen kind mag zijn, maar dat nuchter aanvaardt. Later maak je een sprong in de tijd en volg je haar in haar volwassen leven.

Ik kon er niet in stoppen, het was zo ontzettend mooi en van een sublieme nuchterheid.
Het boek heeft allerlei prijzen gewonnen, en terecht.
De schrijfster is Belgisch en dat merk je aan de prachtige woorden die ze gebruikt. Ik hoorde het Belgische accent in mijn hoofd als ik las, dat ging gewoon vanzelf.

Deze wil je niet missen.


Op bol.com vond ik deze keer geen samenvatting, maar wel een prachtig en waar stukje:

Kom hier dat ik u kus is een roman over Mona, als kind, als vierentwintigjarige, en als vijfendertigjarige. Een verhaal over waarom we worden wie we zijn, geschreven met humor, scherpte en veel schaamteloze eerlijkheid. Over ouders en kinderen. Over kapotte mensen en hoe zij ongewild anderen ook kapotmaken. Over waar verantwoordelijkheid eindigt en schuld begint. Over geheimen en eenzaamheid. Over ziekte en zwijgen. Over de gevaren van sterk zijn. Over vergeten en niet kunnen vergeten. Over jezelf durven redden. En natuurlijk ook nog over de liefde. Omdat dat alles is wat we hebben, of toch bijna. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten